Leikillistä ohjelmointia

Leikin ohjeet

Robotti ei osaa liikkua ja toimia ilman täsmällisiä ohjeita. Sille
pitää kertoa tarkkaan, mitä ja missä järjestyksessä sen pitää
tehdä, jotta jokin asia tulee suoritetuksi halutulla tavalla. Ohjelmoidaan kaverirobottia täsmällisin ohjein liikkumaan paikasta toiseen tai suorittamaan jokin tehtävä, esim. pukemaan
kengät tai laittamaan kirja hyllyyn.
Ensin mietitään, millaisista vaiheista tehtävän suorittaminen koostuu ja sitten yritetään löytää yksikertaiset ja tarkat
ohjeet, joita noudattamalla robotti saa tehtävän tehtyä. Jos
ryhmässä on eri kieliä äidinkielenään puhuvia lapsia, voidaan
vaikkapa suuntakäsitteitä, esim. eteen, taakse, oikea, vasen
ja seis, käyttää eri kielillä. Sanojen lisäksi voidaan hyödyntää
erilaisia symboleja ja merkkejä, joista voidaan tehdä ohjelmointikortit. Symbolien merkitys sovitaan tarkasti yhdessä.
Esim. nuoli voi tarkoittaa askelta ja pallo kyykistymistä.

Lisätietoja

Lähde: Media varhaiskasvatuksessa – Tukea tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen, MLL 2017

Ilmoittaja

MLL

Kategoriat

  • 3-6 -vuotiaille
  • Ryhmäleikki
  • Tunne- ja vuorovaikutustaidot
  • Mediataidot