Robotti ei osaa liikkua ja toimia ilman täsmällisiä ohjeita. Sille pitää kertoa tarkkaan, mitä ja missä järjestyksessä sen pitää tehdä, jotta jokin asia tulee suoritetuksi halutulla tavalla. Ohjelmoidaan kaverirobottia täsmällisin ohjein liikkumaan paikasta toiseen tai suorittamaan jokin tehtävä, esim. pukemaan kengät tai laittamaan kirja hyllyyn. Ensin mietitään, millaisista vaiheista tehtävän suorittaminen koostuu ja sitten yritetään löytää yksikertaiset ja tarkat ohjeet, joita noudattamalla robotti saa tehtävän tehtyä. Jos ryhmässä on eri kieliä äidinkielenään puhuvia lapsia, voidaan vaikkapa suuntakäsitteitä, esim. eteen, taakse, oikea, vasen ja seis, käyttää eri kielillä. Sanojen lisäksi voidaan hyödyntää erilaisia symboleja ja merkkejä, joista voidaan tehdä ohjelmointikortit. Symbolien merkitys sovitaan tarkasti yhdessä. Esim. nuoli voi tarkoittaa askelta ja pallo kyykistymistä.
Lisätietoja
Lähde: Media varhaiskasvatuksessa – Tukea tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen, MLL 2017