Valmistelut: Opettaja seisoo metsässä ja oppilaat jaetaan pareihin. Parit muodostavat opettajan ympärille piirin siten, että jokainen pari seisoo noin 5 m etäisyydellä opettajasta.
1. Toinen pareista saa 3 min (180 sekunnin) ajan etsiä metsästä keppejä, kiviä ja käpyjä, joista voi muodostaa kellotaulun. 2. Paikalleen jäänyt ajanottaja kutsuu pariaan 3 min jälkeen, joka palaa juoksujalkaa takaisin. Parit muodostavat yhdessä kellotaulun kerätyistä luontokappaleista. Jos jotain puuttuu, saa molemmat vielä hakea. Muistakaa myös tunti- ja minuuttiviisarit! 3. Kun on valmista, oppilaat asettuvat kellotaulujensa eteen. Aikaa ottanut sanoo jonkun kellonajan ja kellon koonnut yrittää muodostaa sen luontokelloon. Kellonajan kertonut varmistaa sen oikeaksi ja auttaa, jos on tarve. 4. Opettajan merkistä kellonajan muodostanut siirtyy myötäpäivään seuraavalle kellolle ja kertoo uudelle parille kellonajan. Variaatioita/vaikeusasteita: • Kellotaulut voivat olla täysin tai ainoastaan osittain numeroitu, niissä voi olla roomalaiset numerot, tai ei numeroita lainkaan (pelkät viivat). • Voi sanoa digitaaliaikoja. • Osia voidaan vaihtaa niin, että kaikki saavat olla hakemassa kellotauluun tarvittavia luontokappaleita ja kertomassa kellonaikoja. • Jos metsässä on haastava olla, voidaan sieltä hakea kaikki tarvittava kellotauluja varten ja leikki totutetaan kentällä/pihalla. Muistakaa vielä kaikki luontokappaleet takaisin metsään!